Header Image
Home / Ik ben de festivaldirecteur! | Kunstkracht Stap 3

Ik ben de festivaldirecteur! | Kunstkracht Stap 3

 

 
Kunstkracht festival Talentstad VMBO & Praktijkonderwijs

Omschrijving stap 3

Doel

Samen met kunstenaars en leerlingen werkten we toe naar een groot festival vóór en dóór jongeren. Daarbij vonden we het belangrijk dat de jongeren zich eigenaar voelen omdat ze in vrijwel alles kunnen meedenken en meehelpen. Onder supervisie van de landsheer (cultuurmaker/kunstenaar) kreeg een groep jongeren de beschikking over een stuk land dat zij zelf mogen inrichten. Ze denken mee over de inhoud, gaan daadwerkelijk bouwen, aan performances werken of buigen zich over een stukje PR & Marketing.

Leer hier de docenten/kunstenaars kennen!

Doen

Les 1 – Meeting met de kunstenaar & talentgesprek
We begonnen met een korte introductie van alle kunstenaars. “Op het festival mag je doen wat je wilt! Ons land moet het mooiste land worden. Wij willen de meeste bezoekers trekken”. De leerling krijgt het idee dat het festival van hem is.

• Introductie en actief kennismaken met de kunstenaar/cultuurmaker.
• Introductie Kunstkracht stap 3.
• Kunstenaar brengt iets mee van zichzelf.
• Kennismaken met de jongeren. Wat wil je? Wat kan ik? Leerlingen denken mee.
• ‘Mindmap’ – spelenderwijs het gesprek voeren (in combinatie met actieve werkvorm)

Pré-productie op schoolplein
Voordat het festival van start gaat, treffen we voorbereidingen voor het festival, waarbij de leerlingen alvast kunnen gaan bouwen, iets instuderen en of wegwijs raken met nieuwe media. Dit doen we in de school of op het schoolplein.

Festival @ het schoolplein
Elke Kunstkrachtschool krijgt een festival dat is opgebouwd, bedacht en uitgevoerd door haar eigen leerlingen. In de ochtend wordt er een raamwerk neergezet door de workshopleiders/kunstenaars en de leerlingen gaan daarna aan de slag met opbouwen, klaarmaken, vormgeven, om daarna te genieten van al het moois wat hun eigen festival te bieden heeft!

Tijdens de festivaldagen zal er een live verslag worden gedaan via ons Twitch-account!

Data

23 juni – Thorbecke vmbo 09:00 – 12:00 / 13:00 – 16:00

Resultaat

De leerlingen hebben in stap 1 en stap 2 een beeld van de verschillende kunstdisciplines en de culturele instellingen gekregen. Nu mogen ze zelf aan de slag binnen de discipline die voor hen interessant is. Het doel is om echt eigenaar te worden van wat er gecreëerd wordt. Iets om trots op te zijn!

Top